Biserica „SF ILIE” – Timișoara, Fabric: Arhitectura lăcașului de cult
Daca e să facem o comparație cu un alt lăcaș de cult, putem spune ca Biserica Sf. Ilie este o interpretare a catedralei ortodoxe din Sibiu, de la care preia cele doua turnuri din zona accesului, rezolvarea cupolei si proporțiile generale așa cum se poate observa din imaginile alăturate.
Forma în plan a lăcașului de cult a pornit de la interpretarea unui pătrat, element de limbaj arhitectural primar, care în cazul bisericii Sf. Ilie marchează zona naosului, căruia i se adăugă absidele laterale de forma unor dreptunghiuri de aur, zona altarului – jumătate de cerc, pronaosul plus cele doua turnuri, tot de forma pătrată în plan. Folosirea repetata a pătratului şi a derivațiilor din acesta sunt specifice arhitecturii interbelice, a începutului de secol 20, iar arhitecții Ion Niga si Paul Rozvan, prin îmbinarea unor elemente simple, colaborate cu decorația bogata ce este specifica bisericii ortodoxe, creează o arhitectura unitara si armonioasa menita sa dăinuiască peste veacuri.
Exteriorul bisericii Sf. Ilie reușește să surprindă prin îmbinarea volumelor şi folosirea repetată a brâurilor ce înconjoară întreg edificiul. Tâmplăria variată surprinde şi ea prin frumusețea decorației vitraliului dar si prin formele variate în care aceasta a fost realizată. Găsim tâmplărie în formă de rozeta, în formă de cruce, ferestre cu terminații în formă de cerc în zona cupolei, tâmplărie simplă rectangulară, toate au menirea să crească calitatea spațiului interior dar şi a imaginii exterioare a edificiului. Tâmplăria din cornier îngust filtrează armonios lumina în interior, jocurile de lumina în diferitele ore ale zilei fiind o splendoare. Important pentru biserica Sf. Ilie o reprezintă şi detaliile de tablă realizate pe cele 2 turnuri ale edificiului. În acest caz se remarcă o bogată decorație la nivelui învelitoarei celor două turnuri. Găsim aici coloanele şi capitelurile sculptate, îmbrăcate în tablă, brâuri şi cornișe îmbrăcate în tablă precum şi învelitoarea şi crucile.
De asemenea interiorul prezintă o multitudine de elemente decorative care nu fac decât să scoată în evidenţă măreția şi grandoarea acestui edificiu.
In acest sens, în interior se pot observa brâuri frumos decorate care fac trecerea de la planuri drepte (pereți, stâlpi) la arce, bolti, cupole; rozetele de pe fațadă şi de pe cele 2 abside laterale, tâmplăria îngustă care mărește senzația de înălțime, dar şi pardoseala bicolora alb negru tip mozaic care mărește senzația de spațiu. Pictura este, de asemenea, frumos decorată, biserica nefiind pictata în întregime cu scene biblice. Sunt realizate doar câteva registre în zonele cele mai importante, restul bisericii fiind decorat cu motive religioase pictate. Sticla colorată tip vitraliu de la ferestre, luminează în mod armonios pictura şi decorațiile.
Text întocmit de Arhitect Ovidiu Cosma